Löpteknik

Löpning

KAN ALLA SPRINGA? 

Jag vill gärna svara ett kraftigt JA! på den frågan. Vi har en kropp som är byggd för att gå och springa. Det viktiga är att man gör klart för sig själv vad man vill med sin löpning, vare sig det handlar om att springa några kilometer för motionens skull eller om man har som ambition att springa ultralopp (allt över 42.2km). Vill du springa för att få en naturupplevelse eller handlar det om att springa så snabbt som möjligt på en viss sträcka? Oavsett vad du har för ambition finns det vissa “grundregler” som man bör förhålla sig till.
Du ska jobba MED kroppen, din individuella kropp, inte MOT den! Alla har sin egen löpstil, vilket innebär att du behöver ta hänsyn till om du är lång eller kort, smal eller bred, lätt eller tung. Hur stark/rörlig är du i muskler, leder, senor och ligament?
Vilka befintliga begränsningar har du just nu? Ont i ett knä? Ont i ryggen? Ont i en axel? Har du provat att börja springa tidigare, men slutat för att du fick ont i vaderna eller underbenen?

Det finns många löpcoacher där ute, vissa utbildade, andra självlärda. Vissa jobbar med löpskolning och intervallträning, andra jobbar mer intuitivt och lägger mer vikt vid känslan löpningen skapar i kroppen och huvudet.
Väljer du att komma till mig för hjälp med din löpning kommer du att få jobba med att lära dig KÄNNA.
Även jag jobbar med teknik, men lägger stor vikt vid att du förstår syftet med varje övning och att du lär dig KÄNNA hur det känns i kroppen när du utför övningen.

LÅTER DETTA INTRESSANT?

Skicka ett mail till mig på info@villamotionera.se

Jag jobbar både med grupper och individuell coachning.

VÄLKOMMEN ATT BÖRJA DIN LÖPARRESA!